Doe de postcodecheck

Glasvezel, ook voor u?

Vragen?


    • U kunt via de postcodechecker controleren of uw adres door Rekam GlasDraad kan worden aangesloten op het glasvezelnetwerk. In de praktijk blijkt het erg moeilijk om over een 100% nauwkeurige adressenlijst te beschikken. Staat uw adres niet in de postcodechecker, maar vermoedt u dat uw woning wel in het aansluitgebied valt? Vul dan dit formulier in.


    • Het inschrijven voor glasvezel kan alleen in het verzorgingsgebied van Rekam, d.w.z. Haastrecht, Gouderak, Ouderkerk aan den IJssel, Stolwijk en Berkenwoude. Vlist is al voorzien van Glasvezel.


    • Wilt u op de hoogte blijven van de voortgang tijdens de campagne? Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief.


    • Rekam GlasDraad biedt de bewoners van de kleine dorpen en buurtschappen de kans om toegang te krijgen tot een supersnel glasvezelnetwerk. De wereld is door de computer en het internet aan het veranderen. De afgelopen decennia zijn de digitale ontwikkelingen heel snel gegaan. De communicatietechnieken die tegenwoordig via het internet lopen moeten mee veranderen. U heeft momenteel een koperdraad of een COAX-aansluiting. Deze technieken zijn op dit moment voor sommige huishoudens toereikend, maar dat zal in de toekomst niet meer het geval zijn. Daarom wordt het hoog tijd dat de dorpen van Krimpenerwaard vooroplopen in een maatschappij die op alle fronten digitaliseert. Rekam is de beheerder van het huidige glasvezel- en coax/kabelnetwerk in uw regio. Het coax/kabelnetwerk wordt vervangen door een glasvezelnetwerk en zal het kabelnetwerk binnen afzienbare tijd door Rekam worden uitgeschakeld. Met glasvezel bent u klaar voor alle toekomstige telecommunicatie en ontwikkelingen, ongeacht de internetsnelheid die deze ontwikkelingen vragen. Bestanden up- en downloaden gaat razendsnel. Of denk bijvoorbeeld aan interactieve televisie zoals uitzending gemist, live televisie pauzeren, niet meer wachten totdat uw webpagina is geladen en draadloos televisiekijken op uw smartphone of tablet.


    • Om glasvezel in huis te krijgen, moet u zich voor 9 december aanmelden via de website. Alleen dan krijgt u een glasvezelverbinding in uw huis. Als u zich niet voor 9 december aanmeldt, dan zal er tijdens de aanleg geen glasvezelverbinding in uw huis gerealiseerd worden. Aanmelden is noodzakelijk, omdat u akkoord moet gaan met de algemene voorwaarden voor de aanleg in uw woning. U geeft daarmee toestemming voor de aanleg. Als u dus niet inschrijft, kunnen wij geen glasvezel aanleggen in uw woning. Inschrijven is gratis in combinatie met een abonnement bij één van de meer dan 20 serviceproviders. Direct aanmelden kan via de website!.


    • Natuurlijk is het mogelijk om uw woning of bedrijf achteraf aan te sluiten op het glasvezelnetwerk van Rekam GlasDraad. Omdat we hier speciaal voor terug moeten komen, zijn hier wel kosten aan verbonden. De aannemer moet er apart bij worden gehaald en er moeten bijvoorbeeld extra kabels worden ingekocht en aangelegd, inclusief graven of persen. Daarom betaalt u voor een na-aansluiting minimaal € 1.000, - (inclusief btw en aansluitkosten) op basis van een offerte afhankelijk van de situatie bij uw woning. Schrijf u dus voor 9 december 2019 in om gratis over te stappen op glasvezel!

    • Vanaf 14 september 2019 vindt de inschrijfcampagne plaats. Dit houdt in, dat Rekam GlasDraad campagne voert om ervoor te zorgen dat elk adres in de dorpen van Krimpenerwaard, waar Rekam nu aanwezig is met de kabel of telefoonlijn (ADSL of VDSL), overstapt op glasvezel. De planning is dat alle aangemelde adressen in 2021 zijn aangesloten op het glasvezelnetwerk.


    • Als u inschrijft voor glasvezel, dan heeft u vanaf einde inschrijfperiode tot 1 juli 2021 de tijd om een abonnement af te nemen bij een van de vele aangesloten serviceproviders. U krijgt van ons vooraf bericht vanaf wel moment u een abonnement kan afnemen. Als u voor 1 juli 2021 geen abonnement heeft afgesloten, dan betaalt u activatiekosten van € 250,-. U heeft dan geen abonnement voor glasvezel, maar wel de glasvezel in huis. U kunt dan op een later tijdstip alsnog een glasvezelabonnement bij een van de providers nemen.


    • Inschrijven kan eenvoudig via onze website. Ook kunt u zich inschrijven op een van de informatie- en inschrijfavonden. Gedurende de inschrijfperiode zullen wij een deel van de adressen bezoeken. U kunt dan ook inschrijven bij de medewerkers van Rekam GlasDraad.


    • Glasvezel biedt volop voordelen voor zakelijk gebruik. Niet alleen kunt u razendsnel en veilig internetten via een betrouwbaar netwerk, ook zijn de uploadsnelheden bijzonder hoog. Dat betekent dat u eenvoudig gebruik kunt maken van clouddiensten, videoconferencing, het delen van grote bestanden, maar ook bijvoorbeeld beveiliging en zorg op afstand. Een ander groot voordeel is dat het glasvezelnetwerk klaar is voor het bijkomend dataverkeer van toekomstige ontwikkelingen, zoals smart farming of 3D-beeldbellen en zorg op afstand.


    • Glasvezel kan oneindige snelheden aan. Het netwerk dat wij aanleggen kan alle snelheden aan, ook naar de woning. De apparatuur is nu al geschikt voor snelheden tot 1Gb/s naar uw woning, maar kan later altijd verhoogd worden. Zonder dat we het glasvezelnetwerk hoeven aan te passen. De snelheid die u straks thuis heeft, hangt af van de serviceprovider en het dienstenpakket dat u kiest.


    • De aanleg van het glasvezelnetwerk verloopt in zes stappen:

      Stap 1: Informatievoorziening en aanmelden

      Wanneer we bij u in de gemeente starten, nodigen wij u persoonlijk uit voor diverse informatieavonden bij u in de buurt. Ook versturen wij een informatiekrant, informeren wij de lokale media en kunt u alle informatie terugvinden op onze website.

      U kunt zich vanaf 14 september inschrijven bij Rekam GlasDraad. In 2020 kiest u een glasvezelabonnement naar keuze.

      Stap 2: Huischeck en persoonlijk advies

      Voordat de aanleg bij uw huis van start gaat, komt de aannemer bij u thuis kijken (dit noemen wij ook wel ‘de huischeck’) wat de beste plaats is om de glasvezelkabel de woning binnen te laten komen en waar het glasvezelmodem geplaatst kan worden. Tijdens deze huischeck kunt u ook aangeven wat uw wensen zijn.

      Stap 3: Aanleg in uw straat

      Vervolgens gaat de aannemer aan de slag met de aanleg van het glasvezelnetwerk in uw straat. Hiertoe wordt een sleuf in de berm gegraven en van woning tot woning een netwerk aangelegd. De werkzaamheden zullen circa één tot twee werkdagen duren en natuurlijk beperken we de overlast tot een minimum.

      Stap 4: Glasvezelaansluiting naar uw pand

      Indien u zich heeft aangemeld, wordt er tijdens de werkzaamheden in de straat ook een glasvezelkabel aangelegd van de straat naar uw woning. Daarbij werken we in vrijwel alle gevallen met ondergrondse tuinboringen, zodat uw tuin intact blijft. Bij een oprijlaan of een lang pad wordt meestal wel gedeeltelijk een geul gegraven. Uiteraard in overleg met u.

      Stap 5: Aansluiting in uw woning

      De glasvezel ligt nu tegen de gevel van uw woning. Een van onze monteurs zorgt dat de glasvezel in uw woning wordt aangesloten. Via een kleine opening in de voorgevel, wordt de kabel naar binnen gebracht. De kabel wordt daarna aangesloten op een glasvezelmodem. In de meeste gevallen is dat in de meterkast.

      Stap 6: Activeren tv, telefoon en internet

      Als laatste stap activeert de serviceprovider voor wie u heeft gekozen uw abonnement. Vanaf dat moment kunt u gebruikmaken van interactieve televisie, razendsnel internet en voordelig bellen. Uiteraard laat uw serviceprovider u weten wanneer het zover is.


    • U heeft zelf invloed op waar de glasvezel het huis in komt. In de meeste gevallen is dit in de meterkast. Na uw aanmelding komt onze aannemer bij u langs om de situatie te beoordelen. Dit noemen wij de ‘huischeck’. U kunt dan aangeven wat een geschikte plek is voor de aansluiting en uiteraard kan hij u daarin ook een goed advies geven.


    • Heeft u vragen over de vraagbundeling, de planning of de werkzaamheden bij u in de buurt? Dan kunt u ons mailen op krimpenerwaard@rekamglasdraad.nl of telefonisch contact opnemen via 085 047 92 28


    • U ontvangt van de aannemer van Rekam GlasDraad een brief met daarin een datum en tijdstip waarop uw woning zal worden aangesloten. Indien u dit wilt wijzigen kunt u in overleg met de aannemer een andere afspraak maken om uw woning aan te sluiten op het glasvezelnetwerk. In de regel duurt het ongeveer een uur om uw woning aan te sluiten.


    • Glasvezel biedt veel mogelijkheden voor zorg en beveiliging op afstand. Hoewel u dat nu wellicht nog niet nodig heeft, kan dat er in de toekomst voor zorgen dat u langer thuis kan blijven wonen. Een snelle glasvezelverbinding draagt bovendien bij aan de verkoopbaarheid van uw woning. Een fijne gedachte als u nog eens wilt verhuizen.


    • Als u nu gebruik maakt van de coaxkabel van Rekam, dan vervalt uw huidige aansluiting op den duur. U heeft dan enkel nog toegang tot de verouderde koperlijn van KPN. Gratis overstappen op glasvezel is dan de beste optie. Als u gebruik maakt van de koperlijn, dan zou in theorie het netwerk inderdaad iets beter moeten worden als veel bewoners overstappen op glasvezel, maar het wordt niet sneller. Of u dit merkt is echter de vraag. De dienstverlening zelf echter zal op termijn zeker niet beter worden, omdat de oude verbindingen het toenemende dataverkeer niet aankunnen en providers zich voornamelijk richten op nieuwere technieken.


    • Glasvezel is de meest innovatieve en toekomst vaste oplossing die op dit moment te leveren is voor uw internet, TV en telefonie verbindingen, inclusief alles wat u aan het netwerk wil hangen zoals camera’s beveiligingssystemen, ‘smarthome’ oplossingen en zorgoplossingen. Met glasvezel kunt u bestanden up- en downloaden met dezelfde hoge snelheid. Dat bespaart u veel tijd en is bovendien heel prettig. Iedereen krijgt zijn eigen verbinding van de woning tot aan de apparatuur van de dienstenleverancier. Bovendien is een glasvezelnetwerk niet gevoelig voor weersomstandigheden en nagenoeg storingsvrij wanneer aangelegd en getest. Een glasvezelnetwerk is zeer stabiel met een hoge kwaliteit van levering. Daarnaast is glasvezel veel zuiniger in energieverbruik dan andere oplossingen.


    • U kunt alle apparatuur aansluiten die met internet verbonden kan worden. Denk daarbij aan televisies, home theater sets, game consoles (XBOX, Playstation etc.), internetradio, Apple TV en zogenaamde smart home systemen zoals slimme thermostaten.

      Laptops, tablets, PC’s en alle andere apparatuur die wifi heeft of die u met een stekker op een modem kunt aansluiten. Ook kunnen de meeste bewakingscamera’s en alarmsystemen (let wel op de classificatie) aangesloten worden. Daarnaast hulpapparatuur voor thuiszorg, ouderzorg en medische apparatuur.

      Eigenlijk alles dat op internet (via wifi of een kabeltje) aangesloten kan worden, kunnen worden aangesloten op de glasvezelverbinding.


    • Ja, maar het verschilt per aanbieder en abonnement hoeveel televisies u kunt aansluiten. Bij de meeste particuliere pakketten kunt u circa 3 of 4 televisies aansluiten door middel van een uitbreiding van uw abonnement. Bij bepaalde pakketten kunt u zelfs tot 6 of 7 televisies gaan. Vraag het na bij uw voorkeur serviceprovider. Deze kan u alle gedetailleerde informatie geven.


    • Als u een dect-systeem heeft kan dit zeer waarschijnlijk wel. Voor andere systemen zult u waarschijnlijk aanpassingen moeten doen. De serviceprovider heeft daar meer informatie over


    • Ja dat kan in bijna alle gevallen wel. Mocht uw systeem werken met DSL dan is de kans groot dat het op glasvezel ook werkt. Wij adviseren u om hierover contact op te nemen met de leverancier van uw alarmcentrale om dit na te vragen. Ook kunt u daar eventueel informatie krijgen of uw oplossing nog voldoet aan de verzekeringseisen.


    • Het modem wordt gemonteerd vlak naast de glasvezelaansluiting. In de regel is dat de meterkast maar in overleg met de aannemer kunt u ook de glasvezelaansluiting op een andere plaats laten monteren in uw woning of bedrijf. Houd er wel rekening mee dat er een stopcontact aanwezig moet zijn om het modem aan te sluiten.


    • Nee, daar bent u niet mee geholpen. 4G is met oog op toekomstig dataverbruik geen lange termijn oplossing voor een particuliere of zakelijke verbinding. 4G kan gemiddeld maximaal 20 Mbit/s aan. De gemiddelde snelheid bij onze serviceproviders ligt vele malen hoger. Internet via glasvezel biedt snelheid vanaf 100 Mbit/s tot wel 800 Mbit/s en meer. Het netwerk is nu al geschikt voor snelheden tot 1.000Mbit/s. 5G zal iets sneller zijn, maar u deelt dit netwerk (net als 4G) met uw omgeving. Dat zorgt ervoor dat de snelheid voor u afneemt. Met glasvezel heeft u dat probleem niet. Daarnaast zijn er te weinig zendmasten om de dekking te garanderen.

      • Glasvezel is het allersnelste en blijft dat nog heel veel decennia.
      • Draadloze technieken zoals 4G en 5G zijn veel minder stabiel en de up- en downloadsnelheid is niet gelijk. Weersomstandigheden en afstanden tot de mast hebben invloed op het netwerk; dat is bij glasvezel niet het geval.
      • Glasvezel is op lange termijn een duurzamere investering.
      • Bij 4G/5G deelt u de bandbreedte met anderen. Meer gebruikers met veel data betekent dus lagere snelheden.
      • Glasvezel in uw huis is een stabiele en blijvende internetverbinding, wat de verkoopbaarheid van uw huis verbetert en de waarde verhoogt.

    • Vanaf 2020 dient u een keuze te maken welke serviceprovider en welk pakket het beste bij uw situatie past. Dit kan uw huidige provider zijn, maar dat hoeft niet. Wij zullen u na de inschrijfperiode informeren over het inschrijven bij de providers.


    • Als u een KPN telefoon- /koperlijn heeft waar u de internet over krijgt of een Rekam kabelaansluiting heeft, kunt u dezelfde diensten afnemen op glasvezel. Dat betekent voor u geen verandering in emailadressen of de bekende diensten. Veelal verzorgen de providers ook de installatie omzetting van de diensten van telefoon- /koperlijnen naar glasvezel. U wordt dan naast het feit dat u een betere techniek krijgt, ook ontzorgd.


    • Dat kan. U neemt dan een dienstenpakket met alleen internet of een dienstenpakket met internet + telefoon af bij de serviceprovider van uw keuze. U moet dan wel uw abonnement bij Canal Digital aanhouden en de televisie met de schotel verbonden houden. Echter kunt u via glasvezel ook haarscherpe televisie ontvangen. De schotel is dan overbodig en kunt u kosten besparen.


    • Uw abonnement bij uw huidige serviceprovider wordt stilzwijgend maandelijks verlengd, zolang u het abonnement niet heeft opgezegd. Zodra u wordt aangesloten op glasvezel, kunt u uw huidige abonnement opzeggen. Wel is het belangrijk dat u in deze periode geen nieuw abonnement afsluit bij uw huidige provider, omdat u dan weer voor een jaar aan een serviceprovider bent gebonden.


    • Natuurlijk kunt u zich nog steeds aanmelden voor glasvezel in de kleine dorpen van Krimpenerwaard. U kunt uw huidige abonnement door laten lopen en het abonnement wat u afsluit bij een van de serviceproviders van Rekam GlasDraad een latere ingangsdatum geven, mocht dat nodig zijn. Zo betaalt u geen dubbele abonnementskosten. Wij adviseren echter om niet in te gaan op aanbiedingen van de providers of om voortijdig te switchen. U zit er dan weer 12 maanden aan vast.


    • Vrijwel alle serviceproviders bieden naast een alles-in-1-pakket ook de mogelijkheid om alleen een abonnement voor alleen internet af te sluiten of hebben een internet+bellen abonnement.


    • Ja in veel gevallen kan dit. Als u overstapt naar glasvezel en bij uw huidige provider blijft, dan kan dit sowieso. Als u nu een e-mailadres hebt van een KPN-provider en u blijft bij een van de KPN-providers, dan kunt u ook uw e-mailadres ook meenemen.

      Als u overstapt naar een andere provider dan bestaat de kans dat het e-mailadres bij opzeggen ook wordt opgezegd. Sommige providers bieden dan wel de mogelijkheid om het aan te houden, maar vragen daar een vergoeding voor. Als u een e-mailadres heeft die niet verbonden is aan een internetprovider, dan kunt u deze natuurlijk gewoon behouden.

      Daarom raden wij altijd aan om een e-mailadres aan te maken die onafhankelijk is van een provider. Op die manier bent u minder verbonden aan een provider en kunt u altijd uw e-mailadres behouden. De meest bekende onafhankelijke mailproviders zijn Gmail, Hotmail, Yahoo etc.


    • Dat kan heel gemakkelijk. Voor een uitgebreide uitleg over het veranderen van uw e-mailadres klikt u hier voor Gmail en hier voor Outlook. Daar staan ook tips in voor het informeren van uw contacten en andere belangrijke zaken.


    • Dat is voor iedere situatie anders. Tegenwoordig doen we veel dingen online: tv kijken, telefoneren, werken, gamen, studeren, bankieren, winkelen en zelfs onze belastingaangifte gaat alleen maar digitaal. Dat worden er in de toekomst alleen nog maar meer. Steeds meer apparaten in huis bedienen we via wifi en steeds meer mensen gebruiken zorg op afstand. Evenals bewaking en beveiliging van de woning. Zelfs het agrarische bedrijf wordt compleet gedigitaliseerd. Internet via glasvezel biedt snelheden vanaf 100 Mbit/s tot wel 1.000 Mbit/s en de stabiliteit die hiervoor nodig is. Voor meer informatie kunt u het beste te zijner tijd contact opnemen met een van de serviceproviders.


    • Ja, om een glasvezelaansluiting te krijgen is het afnemen van een abonnement bij een van de serviceproviders het eerste jaar verplicht. U kunt dit abonnement na dit eerste jaar opzeggen. In dat geval blijft de glasvezelaansluiting uiteraard in uw huis aanwezig. Als u later toch weer gebruik wilt maken van glasvezel, kunt u een nieuw abonnement afnemen. Indien u zich voor 1 juli 2021 nog niet heeft aangemeld bij een serviceprovider, betaalt u de eenmalige activatiekosten van € 250,-. De glasvezelaansluiting is dan opgeleverd en u kunt dan later alsnog een abonnement afnemen.


    • Het afnemen van diensten bij een serviceprovider is het eerste jaar verplicht. Als u geen abonnement wilt afnemen, dan betaalt u de activatiekosten van € 250,- voor glasvezel. U hoeft dan geen jaarabonnement af te nemen en glasvezel wordt dan alsnog opgeleverd. De activatiekosten dienen als compensatie voor het niet afnemen van een abonnement.


    • De serviceproviders zijn landelijke partijen en leveren in heel Nederland glasvezelabonnementen. Zij bieden hun diensten aan voor zeer concurrerende tarieven. Wij raden u aan om uw huidige maandelijkse kosten goed onder elkaar te zetten en dit te vergelijken met het aanbod van de providers. Vergeet hierbij niet de kosten voor een schotel of Digitenne ook mee te nemen.


    • De diensten worden geleverd door de serviceproviders die op deze website vermeld staan. Op hun websites kunt u de diensten en bijbehorende tarieven bekijken die zij over glasvezel aanbieden. Op dit moment kunt u nog niet met uw postcode en huisnummer een dienst aanvragen. U kunt uiteraard op de websites van de providers de tarieven vinden. U kunt ook gebruik maken van een postcode waar al glasvezel is aangelegd en waar al deze providers actief zijn. Gemiddeld genomen gaat het om maandbedragen vanaf € 52,50 tot €80,- voor de alles-in-1 pakketten.


    • Het netwerk van Rekam GlasDraad is een open netwerk. Dat houdt in dat elke provider toe mag treden tot het netwerk. Op dit moment is er al toegang voor meer dan 20 providers. Wellicht dat dit later nog meer gaat worden. Voor nu zijn dit de providers waar we mee starten. Indien er een serviceprovider bij komt zullen wij u hierover informeren.


    • De serviceproviders die op de glasvezelkabel hun diensten zullen aanbieden staan vermeld onder het item Serviceproviders. U kunt de websites van deze providers bezoeken om de pakketten te bekijken.